Wymiana oleju w skrzyni automatycznej

<<

kmintek

Posty: 8

Dołączenie: 08 Wrz 2013 23:16

Post 25 Paź 2013 18:22

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

No bardzo ładny opis,szacuneczek
Ale czy szanowny szwagier sl510 wie ile tej oliwy dolać, czy jest gdziś jakiś wskaźnik poziomu oleju czy lać dopóki sie nie zacznie przelewać przez tą 10 cm tulejkę przy śrubie od spodu????
<<

sl510

Posty: 61

Dołączenie: 28 Sie 2013 23:23

Post 09 Lis 2013 15:26

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

kolego chyba kazdy szwagier ci powie ze tak jak ty mowisz tzn do momentu przelewania sie oleju przez dolna tuleje wlewu lub tyle samo wlac co zlecialo pod warunkiem ze nie bylo wyciekow, tak czy siak trzeba przygotowac sie w 3L

Forum Opel Insignia poleca:

<<

piotr75

Posty: 189

Dołączenie: 03 Wrz 2013 17:26

Post 10 Lis 2013 09:28

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

mam do wymiany olej w automacie.Po prawej stronie od kierowcy jest czarna miska olejowa (chyba?) niestety leci z niej olej bylem w Oplu powiedzieli ze do wymiany uszczelka i około 7 litrów oleju no to 3 litry czy 7 ktoś mnie tu nabija w butelkę...oleju :-)
Sorry za bledy -klawiatura niemiecka:-)
<<

01jarecki

Awatar użytkownika

Posty: 26

Dołączenie: 12 Maj 2013 23:03

Miejscowość: dolny śląsk

Post 11 Lis 2013 16:48

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Po przeczytaniu całego tematu z ciekawości podjechałem do serwisu Opla (Lubin) z zapytaniem jak to jest właściwie z tą wymianą oleju w automatycznej skrzyni biegów.
Odpowiedź była następująca; jeżeli ze skrzynią nie dzieje się nic złego tzn. nie cieknie, nie szarpie itp. oleju się NIE WYMIENIA! Poza tym, serwisant stwierdził, że w przypadku niedomagań skrzyni w 80% wymiana oleju nic nie dała! zazwyczaj konieczna wtedy była wymiana uszczelek lub niestety innych podzespołów skrzyni (olej wtedy obligatoryjnie do wymiany). Konkluzja była taka, że jak nic złego się nie dzieje to nie ma potrzeby wymiany oleju w skrzyni... ;)
Insignia 2.0 CDTI Sports Tourer 160KM (automat)
<<

sl510

Posty: 61

Dołączenie: 28 Sie 2013 23:23

Post 11 Lis 2013 23:42

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Na wstepie ja tylko leje wache do zbiornika (-:

Szwagier Piotr w calym ukladzie jest 7-8L ale olej po odkreceniu korka zlewu nie scieka jak w silniku czyli caly.
Scieknie ci w 3min te 3L a reszta moze dzien albo dwa chocaz nie sprawdzalem.
Skrzynia to skomplikowany twor, to nie pare zebatek, jest tam mnustwo kanalikow, dziur itp.
Caly zleci jak bedziesz na sucho kolami w gorze krecil ale jest ryzyko zjebania skrzyni.
Dla chcacych wymienic caly na podworku albo przydomowym garazu mala rada, wystarczy podniesc jedno kolo z przodu zeby skrzynia zaczela minimalny moment przenosila na przednie kolo, bo jak wiemy mechanizm roznicowy bedzie krecil tylko jednym kolem, tym ktore jest w powietrzu.

Piotr w Twoim przypadku trzeba lac 7 albo pod korek odpowietrzenia bo nie wiadomo jaki masz stan.

Pewnie u polowy szwagrow co czyta posta szwagra jareckiego, otwiera sie noz w kieszeni.
Podam wam przyklad na bazie instrukcji obslugi IVECO, olej silnikowy 5w30 co 40tys chyba ze miasto albo ciezkie warunki 30tys wymiana, olej skrzynia 75w90 co drugi interwal silnika czyli 80 tys, most chyba co 2 albo 3 interwal silnika, filtry i glikole, hamulcowy wg potrzeba albo raz na 4-5lat
Mowie o tym bo moze paru szwagrow nie wie co to jest spedycja i tym bardziej nie wie ile auta potrafia robic kilometrow.
Iveco bus/ciezarokwa po 3 latach moze zrobi spokojnie ponad 700 000 km, w spedycji auto ktore zarabia to takie ktore robi 10 000km miesiecznie a jak jest dwoch kierowcow a nawet trzech to okolo 20 000km miesiecznie, i jakby nie bylo tego napisane w instrukcji to serwis mial by bardzo duze koszty w czasie gwarancji.
aha widzialem passata w francji 2 latek 510 000 km :-) wiec jak 3 latek ma 150 od niemca to znaczy ze jezdzil do pracy albo krecil sie wokol komina :)
Moim skromnym zdaniem olej w manualu w skrzyni co 90-120 tys zalezy kto ma jakie auto i ile jezdzi czy dozywotka czy nowe auto co 1-2 lata to sie nie oplaca sie byc nadgorliwym, a automat co 60-90 tys, dlaczego tak czesto ? bo jak sprowadzisz od niemca auto to ma 150-200tys i ani razu nie mialo oliwy zmenianej w skrzyni, a jak bys ty robil od same poczatku to juz by byla 3 wymiana a kazda wymiana by wyplukiwala stary szlam i olej bylby w miare swierzy, nie zmeczony.

Co do serwisu i gadki typu nie wymieniac oleju to tam mowia bo gwarancja jest na 2 lata a nikt za bardzo nie zrobi 200-250 tys przez ten okres i skrzynia jeszcze wytrzyma, pojezdzisz jeszcze 50-150tys i przyjedziesz po nowa skrzynia za PLN9000 gdzie ich zarobek to z 50% plus PLN1000 wymiana, ma to sie troche lepiej niz do zarobku 100-150zl na paru wymianach oleju :-)

Sprzedam wam szwagry Patent za milion zlotych, nikt tego nie poruszal ani nie pisal na innych forach, ale nie sprawdzony wiec za darmo.
Zeby pozbyc sie calego oleju a nie meczyc skrzyni i sie martwic czy zatrzemy czy nie, trzeba wyposarzyc sie w pompe prozniowa taka laboratoryjna, olejowke rotacyjna, moze byc od lodowki tzn agregat przerobiony i w ala kolbe prozniowa zeby podczas zasysania powietrz/oleju z ukladu skrzyni nie zassalo do pompki, moze byc pojemnik z wlotem od gory centralnie i wylotem gdzie pompa jest podlaczona po boku i gory, cos podobnego do faji wodnej.
Pierwszy przewod podcisnienia trzeba podlaczyc pod ktorys z przewodow chlodniczki oleju albo od dolu, wszystko dopasowywujac przewodami cienki/gruby/najgrubszy jeden w drugi, eksperymentowo, no i podpowietrznik zdjac z gory, cala operacja moze potrwac 30-60min, skrzynia musi byc rozgrzana min 5-10km przejechane.
<<

dam

Awatar użytkownika

Posty: 12

Dołączenie: 20 Sie 2012 17:06

Miejscowość: NT - Wielkopolska

Post 12 Lis 2013 13:12

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Wymieniałem już kilka razy olej w AF40 w VC i teraz w Insignii (to znaczy byłem przy wymianie :) ). Zapewne wymiana dynamiczna wydaje się lepszą (dokładniejszą) opcją. Jednak w tej operacji chodzi o odświeżenie właściwości smarnych oleju przez co przedłużamy nieco żywotność podzespołów w skrzyni. Można wymienić cały olej, ale to nie jest do końca dobre - zależy od poziomu zużycia elementów skrzyni. Jeśli skrzynia ma już jakieś objawy zużycia (szczególnie prześlizgi i opóźnienie przy załączaniu D i R), to najlepiej nie dotykać i nie wymieniać oleju wcale - poczekać do końca jej żywota i zrobić naprawę. W przypadku wymiany oleju przy takich objawach 90% skrzyń pada w "chwilę" po wymianie. Nowy olej ma właściwości czyszczące i jest "rzadszy" od takiego przepracowanego, co powoduje "wypłukanie" osadów i zmniejszenie ciśnień (ucieczka oleju przez nieszczelności elementów wewnątrz zużytej skrzyni) i w efekcie awarię.
To samo tyczy się wymiany dynamicznej - jeśli od razu wymienisz cały olej, a skrzynia nie jest w najlepszej kondycji, możesz sobie narobić kłopotu i w rezultacie skrzynia może chodzi gorzej niż chodziła.
Moim zdaniem najbezpieczniejsza jest opcja statyczna, olej cały czas jest mieszany z już użytkowanym (mniejsze ryzyko wypłukania osadów), regularnie co 50-60 tys. km (lub jeśli nikt wcześniej nie wymieniał to jedna wymiana i po 15-20 tys. kolejna wymiana), aby mieć cały olej "w miarę" świeży.
Jeśli ze skrzynią wszystko jest ok, to faktycznie taka wymiana po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów skutkuje poprawieniem pracy skrzyni (miękkie przełączanie).
I jeszcze jedna ważna rzecz o skrzyni AF-40-6:
- spuszczamy olej wykręcając "małą" śrubę, a jak już wszystko zleci, wykręcamy dużą śrubę i czekamy, aż zleci do końca,
- wówczas zakręcamy obie śruby i napełniamy od góry UWAGA 4L i wtedy stan jest taki jak być powinien (te 3l o których pisaliście to duży błąd - wiadomość 100%).
<<

marcinsobi

Awatar użytkownika

Posty: 213

Dołączenie: 14 Lip 2010 10:12

Miejscowość: Police ,SE

Post 12 Lis 2013 14:20

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

a czy to nie jest tak za jak wyleci 3 litry a wlejesz 4 to na logike masz 1l za duzo ?
<<

dam

Awatar użytkownika

Posty: 12

Dołączenie: 20 Sie 2012 17:06

Miejscowość: NT - Wielkopolska

Post 12 Lis 2013 14:37

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

sl510 napisał(a):...
Iveco bus/ciezarokwa po 3 latach moze zrobi spokojnie ponad 700 000 km, w spedycji auto ktore zarabia to takie ktore robi 10 000km miesiecznie a jak jest dwoch kierowcow a nawet trzech to okolo 20 000km miesiecznie, i jakby nie bylo tego napisane w instrukcji to serwis mial by bardzo duze koszty w czasie gwarancji.
aha widzialem passata w francji 2 latek 510 000 km :-) wiec jak 3 latek ma 150 od niemca to znaczy ze jezdzil do pracy albo krecil sie wokol komina :)
...
bo jak sprowadzisz od niemca auto to ma 150-200tys i ani razu nie mialo oliwy zmenianej w skrzyni, a jak bys ty robil od same poczatku to juz by byla 3 wymiana a kazda wymiana by wyplukiwala stary szlam i olej bylby w miare swierzy, nie zmeczony.
...
Co do serwisu i gadki typu nie wymieniac oleju to tam mowia bo gwarancja jest na 2 lata a nikt za bardzo nie zrobi 200-250 tys przez ten okres i skrzynia jeszcze wytrzyma, pojezdzisz jeszcze 50-150tys i przyjedziesz po nowa skrzynia za PLN9000 gdzie ich zarobek to z 50% plus PLN1000 wymiana, ma to sie troche lepiej niz do zarobku 100-150zl na paru wymianach oleju :-)
...


Co do kilometrów to zgadzam się w 100% i jeśli ktoś myśli inaczej to wybaczcie, ale jest zwyczajnie naiwny. Faktem jest, że przebiegi rzędu 500 tys. km to żaden wyczyn dla naszych Insignii, ale warunek to poprawna eksploatacja i gwarancja, że przebieg, który mamy jest to w 100% tym przebiegiem (fachowiec od automatów do którego jeżdżę, robił kompletną naprawę w Insignii 2-letniej z przebiegiem 410 tys. km, po naprawie pewnie właściciel-handlarz zrobił korektę na 120 :D, dobrze, że choć skrzynia nowa w środku). Co do skrzyń - to faktycznie niemcy nie bawią się w wymianę oleju, bo średnio jeżdżą 3 lata i w tym czasie ok 200 tys. km i skrzynia musi to wytrzymać. AF-40 w Insignii wytrzymują średnio 250 tys. bez remontu (przy trasach nawet i 400 tys. km bez wymiany oleju - dane od fachowca), ale wymieniając olej przedłużamy jej żywot średnio o ok 100 tys.
<<

dam

Awatar użytkownika

Posty: 12

Dołączenie: 20 Sie 2012 17:06

Miejscowość: NT - Wielkopolska

Post 12 Lis 2013 14:40

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

marcinsobi napisał(a):a czy to nie jest tak za jak wyleci 3 litry a wlejesz 4 to na logike masz 1l za duzo ?


Jak jest spuszczony do końca prawidłowo to powinno zlecieć więcej. Jeśli zleci 3l to znaczy, ze wcześniej ktoś to wymieniał i dał D... - to ponoć bardzo częsty błąd przy AF-40. Wymieniałem tak kilka razy - wszystko ok.

Powinno zlecieć nawet więcej niż 4L, bo spuszczasz gorący olej, a nalewasz z reguły zimny (albo mniej jeśli są nieszczelności).
<<

marcinsobi

Awatar użytkownika

Posty: 213

Dołączenie: 14 Lip 2010 10:12

Miejscowość: Police ,SE

Post 12 Lis 2013 14:57

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

a czy jest jakas zalecana temperatura skrzyni podczas napelniana oleju ? (np.audi zaleca 30-35 stopni)
bo wiadomo olej ma inna gestosc przy roznych temperaturach ,
wydaje mi sie ze jak sie dolewa od dolu ,to nie naleje sie wiecej niz powinno a od gory mozna i nalac do pelna ?
PoprzedniaNastępna

Forum Opel Insignia poleca:

Powróć do Skrzynie biegów

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

cron