Wymiana oleju w skrzyni automatycznej

<<

minaq

Awatar użytkownika

Posty: 85

Dołączenie: 23 Kwi 2013 11:50

Miejscowość: 3city

Post 04 Paź 2013 13:14

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Jestem po wymianie dynamicznej z płukaniem.

Procedura trwała godzinę, węże podłączane są pod przewody chłodnicy oleju (łatwo dostępne, na zewnątrz skrzyni), więc nie ma obaw z brakiem smarowania jakiegoś elementu podczas tego procesu. Auto po podłączeniu ma na podnośniku włączony silnik i bieg D (na początku R) i tak sobie w powietrzu jedzie :) Płukanie polega na wprowadzeniu do starego oleju ok. 200ml środka rozpuszczającego szlam - w takim stanie chodzi przez 15 min. Później następuje właściwa wymiana oleju. Potrzeba do niej 10l (do skrzyni wchodzi 6.3l). Nie zauważyłem żadnych nietypowych zachowań samochodu podczas wymiany (żadnych zgrzytów, pisków, dławień czy cokolwiek).

Zadowolony jestem z obsługi w serwisie (Sosnowski, Gdańsk), kierownik dokładnie wytłumaczył cały proces (jakieś pół godziny rozmawialiśmy), pokazując wszystko na częściach rozebranej skrzyni na warsztacie - szacun. Dowiedziałem się od niego, że producent naszych automatów (Aisin) robi dobre skrzynie dla Toyoty, pozostałe są raczej robione "masowo". Ze względu na ich niedociągnięcia konstrukcyjne niestety trzeba w nich zmieniać olej co 60kkm, w przeciwnym wypadku wytarte elementy (które nazywają "gruzem" :)) mogą narobić sporo szkód. Olej, który zlałem był bardziej czarny niż (świeży) czerwony - wymiana po 130kkm...

Wrażenia z jazdy - zdecydowanie odczuwalna różnica w płynności pracy skrzyni (a specjalnie przed wymianą skupiłem się nad pracą skrzyni, żeby nie było efektu placebo). Nie przeciąga niskich biegów do zbyt wysokich obrotów, bardzo płynnie przerzuca biegi. Zdecydowanie bardziej komfortowa jazda. Polecam niezdecydowanym, bo efekty są naprawdę odczuwalne in plus.

Jeszcze jedno - po wyjeździe z warsztatu w aucie zapaliła się choinka błędów (błędy czujników parkowania, układu AFL i jeszcze jakieś inne), ale po odpaleniu ponownie samochodu i jeździe testowej wszystko zgasło - podejrzewam, że było to związane z "jazdą w powietrzu" z czujnikami przy ścianie... No i koszty - oryginalny olej GM 400pln + środek czyszczący 100pln + wymiana 200pln, łącznie 700pln brutto.
Insignia ST | A20DTH | 160KM | AT
<<

Wojtassss

Posty: 1271

Dołączenie: 27 Wrz 2012 11:20

Post 04 Paź 2013 15:44

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

...
Ostatnio edytowany przez Wojtassss, 14 Gru 2013 12:06, edytowano w sumie 1 raz

Forum Opel Insignia poleca:

<<

kmintek

Posty: 8

Dołączenie: 08 Wrz 2013 23:16

Post 04 Paź 2013 19:35

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Witam, a czy ktoś z szanownych forumowiczów wie jak sprawdzić poziom oleju w automacie w naszych isiach??
<<

kmintek

Posty: 8

Dołączenie: 08 Wrz 2013 23:16

Post 04 Paź 2013 20:17

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

A i jeszcze jedno czy w naszych automatach nie ma filtra oleju który powinien być wymieniony razem z olejem???
<<

piotr75

Posty: 189

Dołączenie: 03 Wrz 2013 17:26

Post 06 Paź 2013 08:46

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

wlasnie mam to samo pytanie czy jest filtr oleju w skrzyni do wymiany.
Sorry za bledy -klawiatura niemiecka:-)
<<

minaq

Awatar użytkownika

Posty: 85

Dołączenie: 23 Kwi 2013 11:50

Miejscowość: 3city

Post 06 Paź 2013 10:27

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Filtr oleju w naszych skrzyniach wymienia się tylko przy remoncie skrzyni (gdy nie pracuje właściwie ze względu na wytarcie elementów i "gruz" w oleju), bo nie jest łatwo dostępny. Te skrzynie nie posiadają standardowej miski olejowej, nad którą jest filtr, który można wymienić (zamiast niej jest pokrywa z boku skrzyni, ale nie do wymiany filtra).
Jeśli ktoś się uprze, to filtr oczywiście można wymienić, ale wiąże się to z demontażem i rozbiórką skrzyni, a koszty samej robocizny sięgać będą 3000pln... :| Producent skrzyni nie zaleca (co nie znaczy, że odradza) wymiany oleju, więc tym bardziej wymiany filtra.
Insignia ST | A20DTH | 160KM | AT
<<

piotr75

Posty: 189

Dołączenie: 03 Wrz 2013 17:26

Post 06 Paź 2013 15:50

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

słuchajcie szukam tak i ju sam nie wiem jaki olej kupić dexos 2 dexos 3 jaki jest do naszych skrzyń (ja mam 131 koników 2l)ostatnio zauważyłem ze zdarza mu się gdy włączę D mocno szarpnąć skrzynia.zdarzyło mi sie to 4 razy tak jest ok przerzuca biegi bez problemu tylko te szarpanie 8czasami jakie jest) mnie nie pokoi olej miał wymieniany przy 63 000km teraz ma 147000.co to może byc?
po numerze vin mam skrzynie AF40-6
Sorry za bledy -klawiatura niemiecka:-)
<<

minaq

Awatar użytkownika

Posty: 85

Dołączenie: 23 Kwi 2013 11:50

Miejscowość: 3city

Post 06 Paź 2013 17:12

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Wlej dokładnie taki, jaki zaleca producent - klasy T-IV (Ravenol albo ten od GMa - w ASO dokładnie powiedzą Ci jaki to olej, bo jest tylko 1). Olej ma bezpośrednie przełożenie na pracę skrzyni - jeśli wlejesz inny (np. o innej gęstości) skrzynia może nie pracować właściwie.
Insignia ST | A20DTH | 160KM | AT
<<

sl510

Posty: 61

Dołączenie: 28 Sie 2013 23:23

Post 25 Paź 2013 11:03

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Witam szwagry
Czas troche uporzadkowac temat z oliwa do automatu

Skrzynia F40 nie jest ta sama skrzynia co w Vectra C
Ktos na innym forum insigni opisuje wymiane i skrzynie F40 lecz jest to skrzynia od Vectry, link ponizej:
http://opel-insignia.com.pl/skrzynia-f40-t347.html

W skrzynie F40 wchodzi 7-5L-8L
Zcieka ok. 3L

Oleje zalecane to:

VALVOLINE ATF MAXLIFE DEXRON 6 (9986195) - PLN31/L
RAVANOL ATF T-IV (9986195) - PLN31-35/L
SALON : GM ATF AW-1 (Numer czesci: 93165147 wg nich do skrzyni AF-40 dixicar katalog 19 40 773) PLN42/L
Kolory czerwone

Czas na wymiane praktyczna:
160KM 160KKM tourer 3 latek
1. Rozgrzewka 8km przy 8 stopniach na zewnatrz, olej zagrzeje sie do ok 30-40 stopni zeby lekko zciekal
2. Podnosnik na czterech lapach do gory, odkrecamy oslone do szybkiej rewizji od silnika/oleju od dolu
3. Zastajemy tam dziwna srube 2in1 sruba w srubie od strony kierowcy
4. WW sruba sluzy do spuszczania i wlewania oleju tak jak wspomnialem 2in1.
5. Nalezy odkrecic mala srube chyba na torksa wtedy luzuje sie gniazdo na duzego imbusa.
6. Odrecamy duza srube imbusowa i sruuuu olej zapierdala jakies ponad 1/2 5L banki specjalnie spreparowanej tzn wyciety szeroki bok oleju scieka na wysokosc gornej wysokosci nakretki, czas ok paru minut bez krecenia silnika, kolor oliwy to ciemny brunatny, troche przypomina wolowy bulion, w kanistrze wyglada na czarny w wiekszej ilosci, definitywnie do wymiany.
7. Teraz czas na wlewanie najtrudniejsze, sa dwie opcje od dolu lub od gory.
8. Ta sruba o ktorej mowilem jest tulejka na wysokosc ok 10cm, mozna zakrecic miske duza sruba i przez gniazdo malej sruby najebac oleju przed dosc waski otwor 5-6mm strzykawka z cienkim wezykiem lub cos podobnego lub opcja druga ktora moj mechanior wybral to zakrecenie dolu i wlanie przed odpowietrznik pod akumulatorem.
9. Od góry sa dwie sruby w skrzyni, jedna to na torksa od szyby, ta pomijamy i trzeba wyszarpac komputer miedzy aku a przepustnica (nie trzeba go odpianac od kabli, jest przymocowany na szynie od aku) no i trzeba dostac sie do imbusowego odpowietrznika pod aku, tam zapodac grubszy wezyk przez ktory bedzie lepiej lecialo przez lejek lub pusta tawotnice lub podobna pompke do wymiany oleju w ten sposob.
Nie specjalne przygladalem sie temu wlewowi pod aku ten imbus to tak na 80-90 bo stwierdzilismy ze to to, ale czy to odkrecil/zakrecil juz nie patrzylem.
Wszystko skrecic i koniec.

Koszt 105zl oliwa + 30zl wymiana w sumie 135zl
Na wstecznym normalnie wycofal.
Z praktyki polepszenie tzn:
Jak wczesniej zmienialem z P-R i P-D bylo 1sek opoznienia i pozniej przelozenie momentu, trzeba bylo dodac wiecej gazu zeby szybko i sprawnie wycofac z parkingu i wjechac na swoj pas bo auto toczylo sie jak taczki, ospale i powoli.
Na cieplym silniku pracuje o wiele ciszej, tym samym latwiej zmienia biegi, w nizszym zakresie, komputer nie zmienia biegow w zakresie 2.5tys przy dynamicznym ruszaniu tylko np 2tys.
Okolnie skrzynia bardziej cicha, bardziej dynamiczna, szybciej reaguje, i nie ciagnie za wysoko po obrotach.
Zobaczymy jak na trasie sie bedzie sprawowala i jak spalanie wyjdzie bo narazie 10km zrobione.
Spalanie ON ok 6.3-6.5 przy ekonomicznej jezdzie 80-130km/h szybciej ok 7, pizda na trasa ciut miasta/wsi 8-8.5 do 160km/h fele 18 2.3 opony jazda solo



PS.
Na stronie wikipedi o skrzyni F40 jest napisane ze olej Castrol Burmah (BOT 0063) ale to 75w85 GLIV czyli do manuala, jakis idiota co co najwyzej resorakami sie bawil to napisal...
Ktos na allegro sprzedaje zestaw za PLN250 z filtrem i RAVANOL
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=pl
<<

ryu

Posty: 33

Dołączenie: 08 Mar 2012 14:06

Post 25 Paź 2013 11:23

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej - jaki olej?

Dobry tutorial. Dzięki za dokładny opis, przyda się tym, którzy lubią coś przy aucie pomajstrować.
PoprzedniaNastępna

Forum Opel Insignia poleca:

Powróć do Skrzynie biegów

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

cron